Selecteer een pagina

Wat is ACT?

ACT staat voor Acceptance and commitment therapy. Het is een wetenschappelijk bewezen effectieve vorm van gedragstherapie en coaching. ACT heeft een sterke relatie met mindfulness, leven in het hier en nu. Het gaat ervan uit dat alle gedachten en gevoelens er mogen zijn. In plaats van je gedachten en gevoelens proberen te veranderen draait het bij ACT om de relatie die je hebt met je gedachten en gevoelens.

Misschien herken je dit: je zit ergens mee, je raakt gefrustreerd dat je ergens mee zit, je wordt boos op jezelf, je wordt verdrietig omdat je boos wordt op jezelf enzovoorts. ACT kan je helpen om uit die negatieve spiraal te komen. De filosofie van ACT is dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken geen zin heeft. We proberen niet de gevoelens en gedachten te stoppen, alleen het gevecht ermee. Hierdoor ontstaat er ruimte voor de dingen die je waardevol vindt in je leven en kan je leven positief veranderen.

Het leren omgaan met negatieve gedachten en gevoelens noemen we psychologische flexibiliteit. Hoe flexibeler je bent hoe makkelijker je met de vervelende dingen die op je pad komen om kan gaan. In ACT coaching leer je psychologisch flexibeler te zijn met verschillende oefeningen. ACT staat namelijk ook voor doen. Toegewijd handelen. Het is een actieve vorm van coaching waarbij wordt verwacht dat je thuis oefeningen doet. We geloven dat coaching alleen werkt als je wat je leert meteen toepast in je eigen leven.